Jak si získat sympatie osoby, která vede pracovní pohovor

Pracovník, který provádí pohovor s uchazeči o zaměstnání to má těžké. Musí důkladně prověřit všechny potenciální zaměstnance a zároveň musí vybrat nového zaměstnance co nejrychleji. Je to náročné. Ale právě tato skutečnost vám může pomoci.

Je to velká příležitost - pokud se dokážete vžít do jejich postavení a usnadnit jim ho, zvýší se Vaše šance na úspěch. Získáte větší kontrolu nad průběhem pohovoru.

A jak toho můžete dosáhnout?

1. Důkladně a pozorně poslouchejte
Ukážete tak, že ten, kdo klade otázky, je pro Vás důležitý a především - zajímáte se o něj a respektujete ho! Navíc se Vám nestane, že nějaká důležitá informace ujde Vaší pozornosti.

2. Projevte zájem otázkami
Pečovat především o sebe je přirozené. Ale při budování dobrých vztahů je životně rozhodující ukázat Vašemu partnerovi v rozhovoru (budoucímu kolegovi), že on je tady nejdůležitější. Tím samozřejmě posílíte i vlastní pozici.

3. Buďte upřímní, udělejte vše, o čem jste mluvili, že uděláte
Upřímným vystupováním, úplnými odpověďmi a poskytnutím informací, které potřebuje zástupce potenciálního zaměstnavatele, dáváte důležitý "slib" - bude Vás považovat za seriózního člověka. Nezklamte ho, dodržte vše, co jste slíbili.

4. Pomáhejte udržovat konverzaci
Nechovejte se pasivně. Vycházejte vstříc poskytnutím dalších relevantních informací, na které se Vás dosud neptali. Pomůžete jim dozvědět se co potřebují a tím pomůžete i sobě!

5. Podělte se o zdroje
Někdy můžete mít v průběhu pohovoru pocit, že víte o daném tématu více než pracovník, který vede pohovor. Můžete mít přístup ke zdroji informací, o kterém on neví. Nabídkou na poskytnutí těchto informací si můžete výrazně pomoci.

6. Neodsuzujte, buďte objektivní
To je velmi důležitá vlastnost. Je tak jednoduché odsuzovat druhého nebo se řídit předsudky, když jste pod tlakem (a někteří lidé se tak chovají stále). Ukažte, že dokážete být vstřícný a chápete problémy druhých a že se dokážete rozhodovat na základě faktů.

7. Snažte se méně mluvit a více poslouchat
Toto může být během pohovoru velmi těžké, přišli jste přece proto, abyste o sobě mluvili, abyste se prezentovali. Ale v některých okamžicích můžete takto se zástupcem potenciálního zaměstnavatele budovat dobrý vztah. Nezapomínejte, že tento postup můžete využít před začátkem a po skončení samotného pohovoru (rozhovor v telefonu, příchod na pohovor, představení se, vítání se, rozloučení se) a nemusíte tedy mlčet když je skutečně nutné, abyste mluvili.

8. Vyhraďte si na pohovor dostatek času
Někdy se během pohovoru ukáže, že s Vámi chtějí trochu déle hovořit o určitém tématu (které se Vám možná nebude zdát důležité). Buďte přístupný takovému rozhovoru, investujte ten čas i navzdory dalším povinnostem, které Vás čekají v ten den - je to velká šance vyvolat pozitivní dojem. Zájem o to, co zajímá druhého je vždy dobrým začátkem jak budovat pozitivní vztah.

9. Říkejte "ano", pokud můžete, a "ne", pokud nemůžete - a buďte upřímní
Nedodržením této zásady můžete velmi snadno vyslat špatný signál. Zástupce společnosti zde může snadno rozpoznat Vaši integritu - nebo její nedostatek. Pokud říkáte něco jiného než naznačuje Vaše řeč těla, hlas a celkové vystupování, může si to vysvětlit jako Vaši nečestnost nebo neschopnost vyjádřit názor.

10. Vystupujte pozitivně a aktivně
Využijte každý okamžik, který Vám umožní se takto projevit. Nestačí pouze mluvit o tom jaký jste, musíte předvést kým skutečně jste. To je to, co potřebujete - demonstrovat své pozitivní vlastnosti - a máte na to omezený čas během pohovoru, proto neváhejte.

Není snadné budovat dobré vztahy s lidmi. Ale v každém z nás je potenciál, který nám umožní si získat přátele a spojence - i mezi zástupci potenciálních zaměstnavatelů, kteří s námi dělají pracovní pohovor.