Práce v síťovém marketingu

Organizace typu MLM (multi-level-marketing nebo víceúrovňový marketing či síťový marketing) je společnost pracující jiným systémem než klasická korporátní firma. Systém se liší v tom, že obchodní část aktivit této společnosti se zajišťuje prostřednictvím tzv.. referenční sítě - tedy množství právně nezávislých pracovníků.

Postavení těchto pracovníků je však obdobné jako postavení provizních prodejců. Z toho vyplývá i to, že základem činnosti v MLM je provizní prodej a proto pro tuto práci platí všechno to, co bylo o provizním prodeji napsáno.
Rozdíl je ve vztahu mezi pracovníkem a společností i mezi pracovníky navzájem. Zatímco při provizním prodeji jsou všichni v jedné přímé linii "napojení", v MLM společnosti figurují v rámci víceúrovňové struktury, kde někteří zaměstnanci mohou být vůči ostatním nadřazeni (pozor, to není totéž co nadřízení).

V MLM společnosti se při prodeji dosažený obrat pracovníka počítá z jeho vlastního výkonu plus z výkonu pracovníků jemu podřazených. Znamená to, že má nárok na část zisků, které vyprodukují jemu podřazení pracovníci. Zároveň má povinnost podporovat tyto podřazené pracovníky, pomáhat jim a podporovat je, předávat jim své zkušenosti. Má je vést ke společnému úspěchu. To vše je teorie, v praxi to často vypadá jinak.

Je to práce a podnikání zároveň
U MLM je ještě více upevněno postavení takzvané samostatně výdělečně činné (OSVČ) na úkor postavení klasického zaměstnance (což je patrné již u provizního prodeje). Jinak řečeno, navenek můžete vystupovat jako firma, můžete dokonce najmout vlastní zaměstnance, ale vůči mateřské MLM společnosti a nadřazeným pracovníkům budete pořád jen jedna fyzická osoba a musíte akceptovat jejich pokyny v rozsahu stanoveném smlouvou - a to vás staví částečně do pozice zaměstnance.
Některé společnosti MLM umožňují, aby se členem sítě stala právnická osoba (např. sro). V takovém případě je třeba podepsat čestné prohlášení o dodržování etických zásad MLM (např. etického kodexu) a obchodních podmínek a podnikání je vázáno na osobu jednatele, který tuto žádost má oprávnění podepsat. To už se však málo podobá alternativě zaměstnání a proto se tím v tomto článku nebudeme zabývat.
Někdy MLM společnost požaduje za "vstup", čili za navázání spolupráce poplatek. Ten může být několik set korun, ale i několik tisíc korun. Je třeba to chápat jako počáteční investici do podnikání.
Podnikání má tu vlastnost, že je ho možné prodat. V případě MLM lze prodat část nebo celou síť spolupracovníků, kterou jste vybudovali (na to musí obvykle udělit souhlas vedení MLM společnosti).

Síťová hierarchie
Jak bylo zmíněno, ve vztahu s nadřazenými i podřazenými spolupracovníky máte určité povinnosti a práva či výhody. To celé určuje síťová hierarchie, v každé společnosti to může být jinak. Někdy smíte pobírat příjmy z výkonu Vašich poradních pracovníků až po dosažení určitě úrovně v hierarchii. Výjimky bývají různé a možností je mnoho.

Fungování takového způsobu práce lze pochopit na příkladech.
Pokud například potřebujete poradit s reklamací, kterou uplatňuje váš zákazník, můžete se obrátit na přímého nadřazeného pracovníka (sponzora), který Vám má povinnost pomoci či poradit. Pokud si ani on neví rady, tak se může i on obrátit na svého sponzora a tak dále. Taková spolupráce by měla zajistit, aby se podařilo společnými silami vyřešit všechny problémy pracovního charakteru.
Naopak, pokud jste vy sponzorem určitého počtu podřazených pracovníků, můžete řekněme měsíc nepracovat (kvůli nemoci, dovolené a podobně) a díky jejich práci budete mít zajištěn příjem (samozřejmě snížený o to, co byste vydělali vy, kdybyste pracovali).
Podobně se po jednotlivých úrovních šíří i nové informace, produkty a pracovní metody. Nejvyšší sponzor oznámí novinky svým podřazeným pracovníkům, ti zase svým a tak až po nejnižší úroveň. Tak se výrazně snižují náklady mateřské MLM společnosti na komunikaci. Pravda však je, že díky tomu mohou vzniknout nedorozumění kvůli zkreslení informací.
Pozice sponzora spočívá i ve vzdělávání podřazených pracovníků v té míře, v jaké má sponzor nabyté zkušenosti. Má je naučit to, co už sám ví a co suverénně ovládá.
Také ve vztahu k podřazenému pracovníkovi jde o psychickou a morální podporu, o výchovu a o to být vzorem. Sponzor nesmí dát najevo psychickou slabost, strach, lenost, agresivitu, pokud nechce, aby se mu jeho zaměstnanci podobali. Někdy se postavení sponzora přirovnává k postavení rodiče.
Problematika je to neuvěřitelně široká, jeden článek nestačí na obsáhnutí všech aspektů. Spíše je důležité pochopit základní principy a ostatní si odzkoušet v praxi.

Rozhodování
Pokud se rozhodujete zda začít s prací v MLM nezačínejte tím, že dáte výpověď v dosavadním zaměstnání. A pokud žádné nemáte, nejprve si najděte klasické zaměstnání. Práci v MLM je dobré začít rozvolněně, pracovat po večerech a víkendech, poznat o co jde a rozhodnout se na základě konkrétních poznatků z praxe.

Při výběru společnosti si dávejte pozor na některé věci, abyste se vyhnuli podvodům a takzvaným pyramidovým hrám:
Většina klasických MLM společností od Vás nežádá vstupní poplatek. Pokud společnost, o kterou se zajímáte, poplatek žádá a jeho výška je několik tisíc korun, zjistěte si, zda sponzoři nemají podstatnou část příjmů ze vstupních poplatků nových získaných spolupracovníků. Jejich příjmy musejí pocházet zejména z obchodní činnosti (prodej zboží, zprostředkování služeb) a nikoli z náboru nových pracovníků. Pokud nepocházejí z obchodní činnosti nejedná o seriózní společnost a je lépe s ní nespolupracovat.
Pokud příjmy pracovníků MLM společnosti pocházejí z obchodní činnosti, musí Vám každý zástupce společnosti umět přesně vysvětlit jak vzniká zisk, který lze v prodejní síti rozdělit. Pokud Vám to nedokáže vysvětlit tak, abyste to pochopili, nespolupracujte s touto společností.
Pokud Vám zástupci MLM společnosti odmítají říct podrobnosti o spolupráci předtím, než zaplatíte vstupní poplatek, ukončete setkání a více se touto společností nezabývejte.
Pokud přistihnete zástupce MLM společnosti při lži nebo spatříte nějaké náznaky lži, nespolupracujte s takovým člověkem. Pokud se Vám sama společnost a její podmínky zdají přijatelné, najděte jiného zástupce této společnosti, který bude důvěryhodný.

Výhody

  • Jako při provizním prodeji
  • Možnost zapojení nových spolupracovníků
  • Na vyšších stupních možnost zanechat prodejní aktivity a soustředit se na management.
  • Možnost vybudování pasivních příjmů (výnosů bez nutnosti pracovat)



Nevýhody

  • Jako při provizním prodeji
  • Někdy nutnost prvotní investice
  • Vysoká náročnost práce s lidmi